Anni-Frid Lyngstad och hennes maka

Anni-Frid Lyngstad och hennes maka

Emma LindströmEmma Lindström·27 december 2025·
2 min

Anni-Frid Lyngstad är känd som ABBA:s sångerska med den fantastiska mezzosopranrösten. Men när vi pratar om hennes roll som Anni-Frid Lyngstad make/maka, händer något intressant. Media skrev mycket mer om hennes äktenskap än om hennes musik. Det visar hur kvinnliga artister ofta värderas annorlunda än män något som genusforskning undersöker noggrant.

Hur media skrev om hennes privatliv

Anni-Frid var gift två gånger: först 1964 1970 med Ragnar Fredriksson, sedan 1978 1981 med Benny Andersson från ABBA. Tidningar fokuserade ofta på dessa relationer när de skrev om henne (nästan som om det var det viktiga). Hennes karriär blev nästan en bihistoria till hennes "roll som fru".

Det här är en dubbelbindning, helt enkelt. Om hon prioriterade karriären kallades hon egoistisk eller kall. Om hon visade intresse för familjen underskattades hennes professionella bidrag. Män i musik får inte samma press deras privatliv är privat. Kvinnor förväntas visa både framgång och familjelycka på samma gång. Media skrev om hennes äktenskap som om det definierade hennes hela värde.

Kvinnliga sångares röster och framställning

En sångares röst är hennes instrument. Anni-Frids mezzosopran var unik och kraftfull det var något speciellt. Men media skrev sällan om hennes röstteknick eller sin sångutvikling jämfört med hur ofta hennes utseende eller relationer nämndes.

Forskning visar något intressant: kvinnliga artister värderas efter sitt utseende och relationsstatus, inte sin musikalisk skicklighet. En mans röst diskuteras tekniskt. En kvinnas röst länkas ofta till hennes femininitet eller hennes relation till en man. Anni-Frid blev ofta beskriven genom sin roll i ABBA snarare än som en solist med egen röstpotential.

Vad vi lär oss av hennes historia

Anni-Frids äktenskap är egentligen mindre viktigt än hur media använt dem för att definiera hennes värde. Det visar ett strukturellt mönster som fortfarande existerar.

Kvinnliga musiker möter samma förväntningar idag. Media frågar fortfarande kvinnliga artister om deras samband innan de frågar om deras musik. Det är viktigt att se genom dessa mönster. När vi läser om en kvinnlig artist, bör vi fråga: vilka frågor ställs till henne som inte skulle ställas till en man? Hennes privatliv är hennes eget. Hennes musik är hennes konstform.

Anni-Frids historia visar varför genusforskning spelar roll. Den hjälper oss se hur gamla normer fortlever genom daglig media och det är något vi kan förändra genom att läsa kritiskt.

Dela: